lördag 1 augusti 2009

T.N.T.

"Babe, det är nåt som har sprängts i vårt skafferi."
"Va'?"
"Nåt har exploderat i skafferiet!"
"Vad säger du?"
"Jo, jag säger det att nån har sprängt typ dynamit i vårt skafferi."

Sällsam dialog? Jo, tack! (Om du inte håller med, utan anser det vara ett alldeles vanligt samtal: Doris, wake up! Det är hög tid att Harry klipper sig och skaffar sig ett hederligt arbete!)

Som om Rosa Pantern smugit runt i vårt kök och, för att avleda all uppmärksamhet från kryddhyllan, kört ce-böömb-in-ce-cupboard-tricket och snott alla våra diamanter. Som vi, liksom alla andra, gömmer bakom svartpepparn.

BOOOM! Kubansk guavamarmelad överallt. Mermelada de guanábana. En todas partes. Olé.

Det såg ut som om en säck koskit hade sprängts bakom den där skafferidörren. Vilket föranledde Någon Nära Mig att, efter en kort paus, fälla följande kommentar: "Nämen då går väl jag ut och fortsätter mocka i köket, då."

...

...

8 kommentarer:

  1. Kanske fick ni med er en liten korsikan hem i resväskan. Med tillhörande bööömb...

    SvaraRadera
  2. ...No, no - kubansk guavamarmelad. Sprängd konservburk - for real! K-l-e-t-i-g-t.

    SvaraRadera
  3. Marmeladen var säkert ändå inte god :-).

    LJFC

    SvaraRadera
  4. Ah, Little Joe! Welcome! Nä, man kan ju tänka sig att den inte var god. Bismak av jäst, kanske - högst troligt, med tanke på sprängkraften? Det är väl bara det att ...när man nu hade släpat hem skiten - i smyg, undan Castro - ville man ju ändå faktiskt KONSTATERA att den smakade skrutt och inte bara ana att så var fallet. Men oh, well. En detalj i sammanhanget. Nästa gång köper vi hem en tesil. Inga olustiga överraskningar där, inte.

    SvaraRadera
  5. Inte nog med bara marmelad undanstoppad i väskan!!!Tobaken växer sig hög här hemma.

    LJFC

    SvaraRadera
  6. I know! Behöver ett par oanvända lår att rulla cigarrerna på, bara - sen är vi ekonomiskt oberoende, allihop!

    SvaraRadera
  7. Haha, Någon Nära Dig har en skön humor.

    Men... marmelad i konservburk? Kubansk specialitet?

    Kanske måste jag snart hem till er och rensa i skafferiet så som min mamma gjorde hos min mormor och som jag nu gör hos min mamma (hur blev det så?).

    Även konserver med äkta kubanskt socker har väl ett bäst före datum - och det var ju kanske inte direkt din senaste semesterresa som gick till amerikat.

    Av min kollega Lotta fick jag igår en lektion i Feng Shui - konsten att rensa.

    Full av inspiration gick jag loss i min garderob på kvällen och la alla kläder som jag inte längre kan ha efter den här sommarens fika-pandemi i en kasse. I garderoben. Där ska de ligga i väntan på att jag vilket århundrade som helst har gått ner fem kilo. Meddelade stolt mitt tilltag till Lotta och fick veta att det där var minsann fusk-shiande. Slängt ska vara slängt annars är det inte slängt.

    Fast med en sån ordentlig hästtjej som du verkar ha i ditt stall så är väl mockningen klar nu.

    Annars kan jag skicka Lotta på en resa hela vägen härifrån den vackra baksidan till din blåsiga framsida.

    Kram från Någon Mentalt Nära Dig men fysiskt en bit ifrån. /T

    (Snart ska jag komma på vad TypePAD är för något så att jag kan framstå som att jag världens mest vana blogg-kommentator. Men just nu får jag vara en anonym liten grå mus bland dina 8 blogg-fans)

    SvaraRadera
  8. Ah, welcome! Du är efterlängtad. Och Feng Shui låter mycket bra! Men ...om Du vill kan Du rensa Lotta (snällt) ur vägen och komma i egen hög person istället. Jag fixar havskräftor! Oavsett årstid! Kom, kom, kom!

    SvaraRadera